zondag 11 december 2011

Overheid wordt dienend en niet afstotend!


De afstand tussen burger en overheid wordt steeds groter. In de situatie waar ons land zich in bevindt zou dit niet mogen. Het is een bedreiging van onze rechtstaat.
Er bestaan genoeg voorbeelden waar dit uit blijkt. Dan mag je denken aan politie, jeugdzorg, ouderenzorg, maar in feite de gehele collectieve sector.
De huidige politiek is volledig verantwoordelijk, dat burgers steeds meer nummers zijn geworden.
Wanneer je als burger een probleem hebt, kom je al snel binnen allerlei klachtenregelingen dan wel gerechtelijke procedures.
De politie in deze speelt een cruciale rol. Vroeger was de politie je grote vriend. Nu wordt je veelal afgescheept met de mededeling: “Het is civiel, dus neem maar een advocaat” Aangiftes worden veelal geseponeerd, omdat de zaak geen prioriteit heeft. Nee men heeft het te druk met het uitdelen van b.v. bekeuringen. Naar mijn mening zou iedere melding serieus genomen moeten worden. Het verhaal dat mankracht ontbreekt doe ik af als lariekoek. Vroeger kon het wel, dus het politie apparaat moet anders georganiseerd worden. In deze moet de burger serieus genomen worden. Een aangifte moet direct worden opgenomen en niet zoals veel gebeurt pas na b.v. een week.
Besloten is dat er een nationale politie gaat komen, dit om dan efficiƫnter te kunnen werken. Ik denk dat dit niet de oplossing is. Belangrijker is dat er een mentaliteit omslag gaat komen binnen de politie. Onze diender zal zich weer moeten inleven in het wel en wee van de burger. Alleen straffen is o zo gemakkelijk. Moeilijker is om verbindend te kunnen optreden en een stukje leiding geven bij het ontstaan van problemen. Je kunt beter voorkomen als genezen. Mediator zou een belangrijk onderdeel kunnen worden. Dan hoeven zaken niet gelijk tot het civiel recht gaan behoren.

Binnen de zorg kennen wij allerlei klachten procedures, die bureaucratisch werken en waarbij sprake is van tegengestelde belangen. Van onafhankelijkheid is dan ook veelal geen sprake. Ook kan je naar de rechter gaan, maar dan heb je meestal een advocaat nodig.
Heb je een probleem, dan bestaan er ook allerlei meldpunten zoals bij ouderenmishandeling. Alleen wanneer je een dergelijk meldpunt benadert is de eerste vraag, dat je het probleem op schrift moet zetten. Bij veel mensen staat hun hoofd er niet naar. Men wil gelijk of zo snel mogelijk hulp hebben.

Ga je de hulp van een advocaat inroepen, dan heb je kans dat die advocaat er alleen op uit is zijn zakken te vullen. Zo heb ik de laatste jaren meerdere keren dossiers onder ogen gekregen, waar b.v. drie advocaten mee bezig waren geweest zonder enig resultaat. In deze dient het rechtssysteem gewijzigd moeten worden, zodat deze praktijken worden uitgeroeid. Er zal veel meer gekeken moeten worden naar prestaties. Nu kan een eenvoudige echtscheiding b.v. vier duizend euro kosten door het draineren van de zaak en als de advocaat fouten maakt wordt deze er niet op afgerekend. De cliƫnt mag eenvoudig betalen.

Al met al is het vertrouwen in de overheid tanende. En belanden mensen veelal in bureaucratisch handelen, wat alleen maar geld en tijd kost.
De VPN zal plannen gaan ontwikkelen, om dit te gaan doorbreken. Wanneer de overheid zelf niet in staat is dit te doen, zullen wij het gaan opzetten. Daarbij is het credo: “Je kunt beter voorkomen als genezen.” Vandaar zullen er meldpunten worden opgezet in b.v.” Misstanden in de zorg, jeugdzorg, problemen met gemeenten etc.”
Daar aan gekoppeld zullen er regionaal vliegende brigades worden opgezet. Die gelijk in actie kunnen komen en door mediation cq ombudswerk problemen in een vroeg tijdig stadium kunnen handelen.
Wilt u zich hier voor inzetten, meldt u aan bij onze vice voorzitter: Sara Keizer: s.keizer@vpnmail.nl

Arjan Gelder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten