zondag 13 november 2011

Misstanden en kwaliteit in ouderenzorg dient echt aangepakt te worden.


Ook deze week ben ik weer geconfronteerd met een onaanvaardbare situatie rond een patiënt verblijvend in zorginstelling Mediant in Enschede. Om privacy redenen zal ik niet de persoonlijke gegevens van de patiënt noemen, maar wil ik graag de feiten weergeven en daar mee duidelijk maken, in wat voor land wij leven en op welke wijze ouderen een speelbal kunnen worden binnen een familie met alle gevolgen vandien.
Wij hopen dat de instelling zal worden aangesproken en dat de politiek beleid gaat ontwikkelen, die een eind gaat maken aan deze mensonterende misstanden.
Een aantal weken geleden werden wij benaderd door een wanhopige dochter, wij zullen haar hier Marie noemen. Haar 89 jarige moeder is opgenomen binnen de ouderen afdeling van Mediant. Zij is dementerend. Buiten Marie zijn er nog vijf andere dochters. Marie heeft sinds juli 2010 een volmacht, om voor haar moeder te kunnen handelen. Waarbij moeder duidelijk heeft aangegeven, dat ze nooit naar een tehuis wil. Marie heeft op een bepaald ogenblik aangegeven, voldoende thuiszorg te willen aanvragen.

Inmiddels was er met de andere vijf zussen een strijd ontbrand. Achter haar rug werd bij de rechtbank door één van de zussen bewindvoering aangevraagd. Wat door de rechter nog niet is gehonoreerd. De vijf zussen wilden zelf de regie over moeder houden en lieten haar zogenaamd vrijwillig opnemen in de gesloten afdeling van Mediant. Marie kreeg pas een aantal dagen na de opname van één van de zussen bericht, dat moeder was opgenomen. Eerst zogenaamd tijdelijk, maar inmiddels is het november en zit ze er nog steeds.
Volgens diverse informatie bronnen gaat ze snel verder achter uit. De zussen hebben bij Mediant voldoende duidelijk gemaakt, dat Marie met alles niets te maken heeft. Immers één van de zussen was aangesteld als bewindvoerder, wat voorlopig is afgewezen. De rechter wenst nader onderzoek door moeder te horen Door haar achteruitgang zal dat wellicht niet meer lukken. Men stelt dat deze dochter dan gelijk de wettelijk vertegenwoordiger is.

Marie start met allerlei klachten procedures w.o de klachtencommissie bij Mediant. Onbegrijpelijk dat deze zich laat leiden door valse voorwendsels en de klacht niet ontvankelijk verklaart.
Ik citeer: "Vast staat dat de bewindvoering betreffende uw moeder door de rechter is toegewezen aan mevrouw R, die daarmee de wettelijk vertegenwoordiger van uw moeder is".
Zowel directie, artsen, vertrouwenspersoon en verzorgenden, sluiten Marie van alles buiten. Wanneer Marie vraagt, hoe het met haar moeder is, wordt er gereageerd dat er afspraken bestaan door de behandelend arts, dat er haar niets verteld hoeft te worden.
In deze ben ik o.a. in gesprek met de inspectie om aan deze onverkwikkelijke situatie een eind te maken. Over de rug van een patiënt mag nooit een vete binnen de familie worden uitgevochten. De vijf zussen zijn niet bereid tot een gesprek. In alles kan je voelen dat de levensovertuiging van Marie niet gerespecteerd wordt door de vijf andere zussen. Een kleinzoon heeft mij dit ook gevraagd bevestigd.
Marie is diep gelovig en dat wordt door de andere zussen als hinderlijk ervaren.

Afgelopen vrijdag had moeder hevige buikpijn. Marie merkte dat en wilde een arts er bij hebben en dat moeder naar het ziekenhuis wordt gebracht. Dat wordt eenvoudig geweigerd! Marie is bang dat haar moeder de komende dagen niet zal overleven. En ze staat machteloos, een arts krijgt ze niet te spreken. Ik sta haar nu bij, om aan deze situatie een eind te maken, waarbij alleen geldt het wel en wee van de zieke moeder.

Met dit alles is weer eens meer als duidelijk, dat er het nodige mis is binnen de ouderenzorg. Inspectie, zorgkantoor, politie, ministerie etc. weten geen raad om dit soort zaken direct aan te pakken. Alleen procedures worden aangeboden, die alleen maar tijd kosten.
Naar de mening van de Volkspartij Nederland zal ontwikkeld moeten worden:

1. Meldpunt voor misstanden in de zorg, waarbij gelijk kan worden opgetreden. Daarmee kunnen bureaucratische klachtenprocedures veelal worden voorkomen.
2. Ouderen ombudsman, die het eindstation kan worden zowel vanuit het meldpunt als de klachten procedures en puur onafhankelijk dient te zijn.
De Volkspartij Nederland komt graag op voor ouderen, die in de knel komen door onaanvaardbaar handelen en geen gehoor vinden bij de huidige politici, die veelal niet willen optreden voor individuele gevallen en er meer zitten voor eigen gewin.
Voor verdere informatie kan er natuurlijk met ons contact worden opgenomen onder tel. nr. 06 403 32 423.

Arjan Gelder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten